خبر

نقش خودشناسی در کارآفرینی و رشد کسب و کارها

نقش خودشناسی در کارآفرینی و رشد کسب و کارها

مقدمه

در گذشته بیشتر افراد برای ورود به یک شغل یا کسب و کار مدتی را به کارآموزی می پرداختند و سپس کسب و کار خود را راه اندازی می کردند. امروزه به دلیل رقابت شدید و تعدد کسب و کارها علاوه بر مهارت آموزی و کسب علم و دانش درباره آن شغل باید به جنبه های دیگر آن مانند خودشناسی نیز پرداخت.

چرا که مشخص شده است بحث خودشناسی می تواند در انتخاب و موفقیت در یک شغل نقش و تأثیر به سزایی داشته باشد. از این رو، مصاحبه ای را با آقای رضا اسلامی مدیرعامل گروه معماری آرکا و عضو اتاق بازرگانی ترتیب دادیم تا نظر ایشان را در رابطه با نقش خودشناسی در کارآفرینی و رشد کسب و کارها جویا شویم. با ما در این مصاحبه چالش برانگیز همراه باشید.

تعریف کارآفرینی از نظر شما چیست؟

تعریف های زیادی برای کارآفرینی ارائه شده است. به طور کلی می توان گفت کارآفرینی، پروسه ای است که در آن فرد با ایده های جدید و خلاق، شناسایی فرصت های مطلوب و آماده سازی منابع با پذیرش ریسک اقدام به راه اندازی کسب و کاری می کنند که جای گسترش و پیشرفت دارد.

آیا کارآفرینی نیاز به آموزش دارد؟

آموزش نقش مهمی در پرورش کارآفرینی ایفا می کند که باید محیط آن هم فراهم شود. آموزش مهارت های کارآفرینی باعث توسعه و پیشرفت کارآفرینی می شود. تنها داشتن یک ایده نو و جدید برای کارآفرین شدن کافی نیست بلکه باید مهارت های لازم و مربوط به آن را به طور کامل و جامع بیاموزیم.   

یک کارآفرین باید چه ویژگی ها و خصوصیت هایی داشته باشد؟

یک کارآفرین باید ویژگی های فردی بسیاری را در خود پرورش دهد. از ویژگی های شخصیتی می توان خلاقیت، هدف گرایی، خطرپذیری، فرصت شناسی، آینده نگری، انعطاف پذیری، عمل گرایی، اعتماد به نفس، خودباوری و واقع بینی نام برد که در فرایند آموزش به افراد آموخته می شود.

چه عواملی در فرایند آموزش یک کارآفرین مؤثر هستند؟

عوامل متعددی در این پروسه تأثیرگذار هستند. اولین عامل، آمادگی است که فرد باید از نظر فیزیکی، احساسی، هوشی و سایر موارد به رشد کافی رسیده باشد. عامل دوم، انگیزه و هدف است. انگیزه باعث یادگیری بهتر می شود و داشتن هدف ایجاد انگیزه می کند. سومین عامل، تجربه های گذشته است. یک فرد زمانی یک مطلب جدید را به خوبی یاد می گیرد که یک پیش زمینه از آن موضوع در ذهنش داشته باشد. مورد بعدی شرایط و محیط یادگیری است. واضح است که هر اندازه امکانات آموزشی بیشتر و کیفیت آموزش بالاتر باشد یادگیری بهتر صورت می گیرد.

مورد دیگر، نحوه تدریس و ارائه مطالب توسط معلم است. معلم باید با تمامی شیوه ها و روش های ارائه مطلب آشنا باشد و مهارت داشته باشد در غیر این صورت مطالب به صورت اصولی آموخته نمی شود. عامل بعدی، رابطه کل و جز می باشد. معلم ابتدا باید در آموزش کلیات را مطرح کند و سپس با ارائه جزئیات، توضیحات بیشتر و مثال های گوناگون مطلب را قابل فهم تر کند و یک رابطه از کل به جز را ایجاد نماید. مورد آخر، تمرین و تکرار است. تمرین و تکرار باید به صورت منظم، مرتب، در فواصل زمانی مناسب و تحت شرایط واقعی و طبیعی صورت بگیرد.     

برای انتخاب شغل باید چه معیارهایی را در نظر گرفت؟

برای انتخاب شغل باید گزینه های گوناگونی را مد نظر قرار دهیم. توانایی ذهنی معیار مهمی در جریان کسب و کار می باشد که باید انتخاب شغل متناسب و مطابق با توانایی ذهنی صورت بگیرد. ویژگی های شخصیتی مورد دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد. ویژگی ها و خصوصیات شخصیتی مانند استعداد، تمایلات، خصوصیات جسمانی، نیازها، خلق و خوی فردی تأثیر به سزایی در این روند نقش دارند.

عامل دیگر واقع بینی است که نادیده گرفتن آن می تواند منجر به عواقب ناخوشایند و نارضایتی شود. مورد بعدی، عوامل محیطی مانند فرهنگ خانواده، طبقه اجتماعی و وضعیت اقتصادی در تعیین شغل بسیار مهم می باشد.

مهم ترین عامل برای موفقیت در کارآفرینی چیست؟

 خودشناسی مهم ترین مهارت برای کسب موفقیت و رضایت از کارآفرینی است که به شناخت چهار خصیصه انسانی یعنی توانایی، خلاقیت، استعداد و رؤیا منجر می شود. هر فردی با کشف و شناخت این خصوصیت ها می تواند به درکی از وجود درونی خود و یا همان خودشناسی برسد. با خودشناسی به نقاط قوت و ضعف، خواسته ها و آرزوها، علایق و ترس های خود واقف می شویم و در نتیجه این خودآگاهی می توانیم در هر زمینه ای انتخاب بهتری داشته باشیم.

نقش خودشناسی در کارآفرینی و رشد کسب و کارها چیست؟

خودشناسی به ما یاد می دهد که در مواقع حساس و بحرانی چگونه بیاندیشیم  و با تصمیمات درست بتوانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم. به عنوان مثال شناگری که مهارت کافی ندارد و در دریا در معرض غرق شدن قرار می گیرد شروع به دست و پا زدن می کند که همین عامل باعث خستگی بیشتر و فرو رفتن در آب می شود اما کسی که مهارت های لازم را آموخته است ابتدا آرامش خود را حفظ می کند و با روش هایی که آموزش دیده است خود را روی آب نگه می دارد و از دست و پا زدن های بیخود اجتناب می کند.

این است تفاوت مهم بین افرادی که به خوبی آموزش می بینند و به خودشناسی می رسند و سپس به محیط کار وارد می شوند با افرادی که به طور ناشیانه و بدون هیچ مهارتی اقدام به راه اندازی کسب و کار می کنند. 

چگونه می توان با خودشناسی در کسب و کار موفق تر عمل کرد؟

با خودشناسی و آگاهی از ویژگی ها و قابلیت های خود بهتر می توان ابزار مورد نیاز برای رسیدن به موفقیت را فراهم کرد. هنگامی که شناخت بهتری از خود پیدا می کنیم در نتیجه کسب و کاری را راه اندازی می کنیم که تطابق بیشتری با مهارت ها، علایق و ویژگی های شخصیتی داشته باشد. از این رو، افرادی را برای همکاری جذب می کنید که بتوانند نقاط ضعف شما را پوشش دهند و همچنین مکملی برای نقاط قوت شما باشند و یک گروه مقتدر ایجاد می کنید.

این گونه اعتماد به نفس شما افزایش می یابد و دیگر نگرانی بابت نقاط ضعف خود ندارید. در هنگام تصمیم گیری های مهم نیز از نظرات متخصصین و کارشناسان مربوطه استفاده می کنید و توصیه های آن ها را می پذیرید و مورد توجه قرار می دهید. بدین ترتیب قدرت حل مسائل شما افزایش می یابد و می توانید در کار موفقیت بیشتری کسب کنید.

خودشناسی چه مزایایی دارد؟

مزایا و دستاوردهای خودشناسی بسیار زیاد و غیر قابل توصیف است و فقط مربوط به حوزه کسب و کار نمی شود بلکه در روابط احساسی و اجتماعی هم بسیار حائز اهمیت می باشد. این دستاوردها شامل دستیابی به روحیه پرنشاط و توانایی در اتخاذ تصمیم های بهتر، حل مسئله، کاهش نقاط ضعف، تقویت نقاط قوت، تسلط بر احساسات، خویشتن داری، ترک عادت های بد، مقاوم تر شدن در برابر مشکلات، انجام انتخاب های آگاهانه، پذیرش ریسک، داشتن آرامش بیشتر، شناسایی موضاعات با اهمیت، کم اهمیت و بی اهمیت و … می شود.

کلام پایانی

خودشناسی نقطه عطف موفقیت در هر زمینه ای از جمله کسب و کار می باشد. هر فردی دارای استعدادها و توانایی های متفاوتی است که او را از سایر افراد متمایز می کند. بنابراین هر فردی در درون خود یک کارآفرین است که باید آن را شناسایی و کشف کند. هر اندازه که این خودشناسی عمیق تر و دقیق تر صورت بگیرد موفقیت بیشتری حاصل می شود.

خودشناسی این نگرش را به شما می دهد که آیا در ده سال آینده از انتخابی که در حال حاضر انجام داده اید، پشیمان می شوید یا نه. پس نقش خودشناسی در کارآفرینی و رشد کسب و کارها را بسیار جدی بگیرید چرا که می تواند کل زندگی را تحت تأثیر قرار دهد. 

برای راهنمایی و مشاوره بیشتر در زمینه ساخت و ساز می توانید از طریق شماره تماس و یا اینستاگرام آرکا اقدام نمایید.