دکوراسیون اداری

طراحی سقف در دکوراسیون اداری

نکات طلایی طراحی سقف در دکوراسیون اداری

در دکوراسیون اداری با دو بخش مهم مواجهیم. اولین بخش اجزای ساختمان اداره و دفتر کار است. اجزایی نظیر درب‌ها، کف ساختمان، متراژ اتاق‌ها و سالن‌ها و همچنین سقف در این دسته قرار می‌گیرند. بخش بعدی اجزایی هستند که برای طراحی دکوراسیون به کار می‌روند. این موارد شامل گزینه‌هایی همچون تجهیزات و المان‌های مختلف می‌شوند.

در این بخش قصد داریم به یکی از مهم‌ترین این بخش‌ها بپردازیم. طراحی سقف در دکوراسیون اداری مبحثی‌ست که در این مطلب توضیحاتی در خصوص آن ارائه می‌کنیم.

نقش سقف در زیبایی دکوراسیون اداری

بعد از کف ساختمان و دیوارها، می‌تواند سقف اداره را وسیع‌ترین سطحی دانست که در معرض دید افراد است. البته در خصوص انتخاب کفپوش دکوراسیون اداری ساختمان بخش اعظم آن در پوشش تجهیزات و مبلمان قرار دارد. اما سقف به طور کلی در دیدرس افراد و مورد توجه است.

برای بررسی یک سقف خوب می‌توان به پارامترهای مختلفی توجه نشان داد. پیش از هر چیز سقف باید در یک ارتفاع مناسب قرار داشته باشد. ارتفاع مناسب کمک می‌کند تا تلاش‌های صورت گرفته برای زیبایی سقف به خوبی دیده شود. همچنین عدم ارتفاع بیش از حد باعث می‌شود سیستم نورپردازی نصب شده بر آن بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد.

از طرفی سقف کوتاه نیز ممکن است باعث شود احساس کوچک بودن فضا به افراد دست دهد. همچنین رنگ‌آمیزی و استفاده از تجهیزات و طراحی مناسب بر روی سقف می‌تواند باعث ایجاد زیبایی و جذابیت در دکوراسیون اداری شود.

تجهیزات مربوط به سقف در تجهیزات اداری

سقف‌های ساختمان‌ها از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند. اما برجسته‌ترین مصالحی که در ساخت سقف به کار می‌رود گچ می‌باشد. سقف‌های کاذب نیز از جمله دیگر موادی هستند که با استفاده از آن‌ها سقف‌های زیبا و جذابی طراحی می‌شود.

تجهیزات نورپردازی در دکوراسیون اداری از جمله تجهیزاتی هستند که بر روی سقف نصب می‌شوند. انواع تجهیزات نوپردازی توکار و رو کار نظیر انواع چراغ‌ها و پنل‌های ال‌ای‌دی، لوسترها و … از جمله‌ی این موارد هستند.

رنگ‌آمیزی و طراحی سقف اداری

یکی از مقوله‌های بسیار مهم در خصوص طراحی دکوراسیون اداری، نوع سقف و طرح مربوط به آن می‌باشد. برای مثال رنگ‌آمیزی نکته‌ای بسیار حائز اهمیت در طراحی سقف می‌باشد. رنگ سقف می‌تواند با توجه به رنگ دیوارها انتخاب شود.

معمولاً در طراحی‌های دکوراسیون قدیمی سقف‌ها همان رنگ سفید گچ را دارند. همچنین انواع سقف کاذب نیز با طرح‌های جذاب و بی‌نظیر سه‌بعدی و معمولی فضایی کاملاً رویایی و دلنشین را در ادارات ایجاد می‌کنند. انواع طرح‌های آسمان، طرح کهکشان و … از جمله برجسته‌ترین طرح‌های سقف‌های کاذب می‌باشند. میتوانید در این مورد مقاله رنگ در دکوراسیون اداری را مطالعه بفرمایید.

برخی از انواع سقف‌های کاذب اداری

در این بخش می‌خواهیم شما را با برجسته‌ترین و معروف‌ترین انواع سقف‌های کاذب آشنا کنیم. این سقف‌ها از نظر مواد اولیه مورد استفاده در ساخت و نوع کاربری‌شان با یکدیگر متفاوتند.

در ادامه به معرفی این سقف‌ها و ویژگی‌های مهم آن‌ها می‌پردازیم.

سقف کاذب رابیتس

شاید بتوان این سقف را یکی از قدیمی‌ترین انواع سقف کاذب دانست. رابیتس ورقه‌ای بسیار نازک فلزی از جنس گالوانیزه است. برای نصب این سقف کاذب ورقه‌ی مشبک رابتیس به آرماتورها به طور محکم بسته می‌شود.

این ورقه قابلیت نگه‌داشتن مصالحی نظیر گچ را بر روی خود دارد. البته استفاده از چنین مصالحی در این نوع سقف خود سبب یکی از معایب آن یعنی سنگینی می‌شود.

سقف کاذب کناف

سقف‌های کاذب کناف در واقع پنل‌های گچی می‌باشند که به طور آماده برای نصب به محل اداره انتقال داده می‌شوند. این پنل‌های گچی بر روی زیرسازی فولادی که وزن کمی دارد نصب می‌شوند. البته این ویژگی مربوط به سقف کاذب کناف یکپارچه است.

کناف مشبک که از نظر ظاهری کمی از نوع قبلی متفاوت است به صورت شبکه‌ای بر روی سازه‌ای که به عنوان سپر به کار می‌رود نصب می‌شود. از نظری قیمتی نیز این نوع از کناف یکپارچه ارزا‌تر است.

سقف کاذب گریلیوم

این نوع سقف کاذب که با عنوان سقف باز نیز شناخته می‌شود از فلزاتی نظیر آلومینیوم و یا برخی آلیاژها ساخته می‌شود. پس از نصب این سقف می‌توانید شاهد شبکه‌های مربعی باشید.

سقف کاذب چوبی

از دیگر انواع سقف‌های کاذب می‌توان به سقف کاذب چوبی اشاره کرد. این سقف کاذب نیز معمولاً از استخوان‌بندی فولادی برخوردار است و چوب به صورت شبکه‌ای در آن استفاده می‌شود.

به کار بردن سقف کاذب چوب به ویژه در دکوراسیون اداری کلاسیک ظاهری بسیار زیبا به ظاهر اداره و دفتر کارتان می‌دهد.

ویژگی‌های سقف‌های اداری مناسب

سقف مورد استفاده در یک اداره، دفتر و یا شرکت باید ویژگی‌های خاصی را دارا باشد. در حقیقت برای آن‌که بتوانید در بین گزینه‌های مختلف انتخابی درست داشته باشید بهتر است به پارامترهای مختلفی توجه کنید.

در ادامه به برخی از این پارامترها می‌پردازیم.

عایق حرارت و حفظ انرژی

صرفه‌جویی در مصرف انرژی بسیار حائز اهمیت است. برای همین استفاده از اجزای مختلف که عایق حرارت هستند برای اداره و حتی ساختمان‌های مسکونی بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

تجهیزاتی نظیر پنجره‌های دوجداره، کفپوش عایق در کنار سقفی عایق می‌توانند باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی شوند. در این شرایط در فصل‌های گرم، برودت تولید شده توسط کولر و اسپیلیت و در فصل‌های سرد گرمای تامین شده به کمک بخاری و شوفاژ هدر نمی‌رود.

زیبایی و جذابیت ظاهری

برای انتخاب سقف یادتان باشد که باید به ساختار کلی دکوراسیون خود توجه کنید. هماهنگی سقف و رنگ آن با دیوارها بسیار مهم است. پس بهتر است در هنگام انتخاب و خرید سقف کاذب رنگ و طرح آن را به خوبی مورد بررسی قرار دهید.

نصب آسان و کم هزینه

معمولاً سقف‌های کاذب به راحتی نصب می‌شوند. این مسئله باعث می‌شود که نصب آن‌ها در زمان کمتری انجام شود. البته این مسئله شامل سقف کاذب رابیتس نمی‌شود. چرا که برای نصب این سقف معمولاً نیاز به تخلیه فضا وجود دارد و انرژی و زمان بیشتری را از مجری می‌گیرد.

امکان اجرای بهینه‌ نورپردازی

یکی از امکاناتی که یک سقف خوب باید در اختیارتان قرار دهد، امکان نصب مناسب سیستم‌های نورپردازی است. این سقف‌ها به گونه‌ای هستند که ترکیب آن‌ها با این تجهیزات نورپردازی باعث ایجاد فضایی زیبا می‌شوند.

البته توجه داشته باشید که در صورت انتخاب هر نوع سقف برای نصب آن به سراغ افراد متخصص بروید. هر چقدر هم سقفی که انتخاب می‌کنید زیبا و مناسب باشد در صورت عدم همکاری با افراد متخصص و با تجربه ممکن است به نتیجه‌ی دلخواهتان نرسید.

سخن آخر

دکوراسیون اداری و چالش های آن یکی از مسائل مهمی است که مدیران شرکت ها برای دکوراسیون شرکت خود درگیر آن هستند.بنابراین بهترین کار سپردن آن به دست شرکت طراحی دکوراسیون اداری است.

در این زمینه میتوانید از مشاوره رایگان گروه معماری آرکا استفاده کرده و آرکا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.این شرکت‌ها با توجه به سابقه‌ی درخشان و تجربه‌ی کافی در زمینه‌ی طراحی انواع دکوراسیون‌ها می‌توانند مشاوره‌های راهگشایی در خصوص طراحی، انتخاب المان‌ها و اجرای دکوراسیون در اختیارتان قرار دهند.